Mengapa Pemenang Sebenar?

Secara rasminya, karya penulisan saya yang pertama berjudul Pemenang Sebenar. Sebuah cerpen yang terbit di Dewan Siswa pada tahun 2005. Mulai tarikh itu, saya terus menghasilkan beberapa buah karya kreatif sehinggalah ke hari ini. Di samping itu saya juga menghasilkan beberapa buah buku rujukan dan buku kerja Bahasa Malaysia. Pemenang Sebenar akan mengingatkan saya tentang cerpen tersebut juga sebagai pendorong untuk saya terus berkarya. Pada saya,

Tidak harus menunggu kuat dulu sebelum kita 'berperang'.
Tidak harus lengkap dulu sebelum kita maju.
MAJULAH DENGAN APA ADANYA!! Dalam proses itu kita akan menemui keajaiban2 dari pribadi yang ingin membangun kekuatan.

TERUS BERKARYA

(Peringatan untuk diri saya sendiri)

Jangan berhenti. Bukan karena berhenti akan menghambat laju kemajuan anda. Namun sesungguhnya alam mengajarkan bahwa anda tak akan pernah bisa berhenti.

Meski anda berdiam diri di situ, bumi tetap mengajak anda mengelilingi matahari. Maka bergeraklah, bekerjalah, berkaryalah. Bekerja bukan sekadar untuk meraih sesuatu. Bekerja memberi kebahagian diri. Itulah yang diharapkan oleh alam dari diri anda.

Air yang tak bergerak akan lebih cepat busuk. Kunci yang tak pernah dibuka lebih mudah serat. Mesin yang tak dinyalakan lebih gampang berkarat. Hanya perkakas yang tak digunakanlah yang disimpan dalam laci berdebu.

Alam telah mengajarkan ini; jangan berhenti berkarya, atau anda segera menjadi tua dan tak berguna.


Kongsi Info

Entri Berkaitan

First

Terima kasih, komen anda sangat dihargai.