BUAH EXOTIK DABAI DAN NASI GORENG DABAI

 Buah dabai juga boleh dijadikan Nasi Goreng Dabai. Pokok Dabai yang hanya tumbuh subur di sekitar Kapit, Sibu dan Sarikei telah menjadi ikon kepada penggemar makanan buah exotik. "Dabai merupakan buah yang bermusim dan tidak ditanam di Semenanjung. Ia popular dan mudah diperoleh di sekitar Sibu, Kapit dan Sarikei.
"Kebiasaannya, buah dabai yang telah dijeruk akan diletakkan ke dalam nasi aruk atau nasi goreng sekali gus membuatkan rasanya berbeza daripada nasi goreng biasa," katanya.
Menariknya tentang nasi goreng ini, warnanya yang seakan-akan nasi dagang itu dimasak tanpa menggunakan perasa dan pewarna makanan.
Buah dabai jeruk digunakan sebagai perasa nasi goreng. Warna yang terhasil pada nasi itu juga bukan disebabkan pewarna tiruan, sebaliknya berpunca daripada buah dabai itu sendiri.


http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0801&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm
Keunikan dan kehebatan khasiat buah dabai juga anda boleh dapati menerusi novel "OPS DABAI" yang mengisahkan sifat gelojoh bangsa asing mahu menguasai pasaran buah dabai yang telah menembusi pasaran makanan angkasawan.

Kongsi Info

Entri Berkaitan

Previous
Next Post »

Terima kasih, komen anda sangat dihargai.